Április 12-én műhelybeszélgetést tartottunk az érdeklődők számára „Nyelvi tehetségfejlesztés a kollégiumban” címmel. A beszélgetés során a következő kérdésekre kerestük a választ:
Milyen összetevői vannak az idegen nyelvi tehetség és az anyanyelvi tehetség kompetenciáknak? Van-e összefüggés a kettő között? Ha tehetséges valaki az egyikben, akkor a másikban is? Az idegen nyelvi tehetségfejlesztést meg kell-e előznie anyanyelvi alapozásnak, képességfejlesztésnek?
Mit jelent a „jó nyelvérzék” fogalma? Hány éves korban mutatkoznak meg a nyelvi tehetség jelei? Mik ezek a jelek?
Milyen eszközökkel lehet fejleszteni a nyelvi tehetséget? Hány éves korban kell elkezdeni az idegen nyelv tanítását?
Melyek a kétnyelvűség, többnyelvűség előnyei, hátrányai?
Milyen különbség van a gyermekkori és felnőttkori idegen nyelv tanulásában? Milyen mértékben lehet, lehet-e szorgalommal kompenzálni a nyelvtanulásnál a képességek hiányát? Igaz-e, hogy a gyerekek könnyebben sajátítanak el idegen nyelveket?
Kell-e tanulni az idegen nyelvet elsajátításához nyelvtani szabályokat? Igaz-e, hogy minél több idegen nyelvet beszélünk, annál könnyebb lesz a továbbiak elsajátítása?
A beszélgetéshez szakértőként Dr. Dóla Mónika egyetemi adjunktust kértük fel.
A műhelybeszélgetés a Tehetségek Magyarországa” című EFOP-3.2.1-15 – 2016-00001 azonosítószámú kiemelt projekt Csoportos tehetségsegítő tevékenységek – II. című pályázat keretében jött létre.
Programgazda: Szluka Bernadett