Mesterprogram_általános_terv_2024-2029
Bevezetés
Horváth Balázs vagyok. 1987-ben elektroműszerész szakon végeztem a pécsi Zipernowsky Károly Gépipari Szakközépiskolában. Már az első osztálytalálkozónkon kiderült, hogy osztálytársaim többsége – velem együtt – nem az eredeti szakmájában helyezkedett el.
E történet ismétlődött meg akkor, amikor 1993-ban matematika-fizika szakos tanári végzettséget szereztem. A szakon végzettek 90%-a már rég nem az eredeti hivatását gyakorolja.
A pályaválasztás az idők során folyamatosan kitolódott, ma már nem csak a gimnazisták esetében, hanem a különféle szak- és szakközépiskolák tanulói, sőt az egyetemre jelentkező hallgatók sem biztosak abban, milyen munkakörben fognak dolgozni. Ez a kitolódás ma már az emberek teljes aktív életszakaszára kiterjed, hiszen a meglévő szakmák nagy része szűnik meg, alakul át úgy, hogy átadja a helyét olyanoknak, melyek pár éve még nem is léteztek. Az iskolarendszer – benne a kollégiummal – egyik legfontosabb szerepe segítséget nyújtani a sikeres életpálya megtervezéséhez.
Mit tehet a pedagógus, a kollégium? Olyan ismereteket és látásmódot adhat át a gondjaira bízott tanulóknak, melyek javítják az esélyeiket abban a versenyben, mely egyaránt szól az anyagi boldogulásról és a boldogságról.
E tapasztalatok inspiráltak arra, hogy mesterprogramom a Pécsi Hajnóczy József Kollégium pályaorientációs tevékenységének intézményi szintű fejlesztése legyen.
Az alábbiakban letölthetőek mesterprogramomhoz kapcsolódó dokumentumok:
Mesterprogram általános terv
Mesterprogram első részterv